MESSO DI SANTOUNIÉ SESTIAN _ 29 de nouvèmbre de 2015
Bèus santounié e amis di santoun,
Emé lis Avènt, fidèu i tradicioun, sian pèr celebra la vengudo dis estajant de Betelèn enjusqu’à la liuenchenco ciéuta sestiano. Lis umble barraco di fieraire, clafido de santoun, tau un arc de sedo, esbléugisson de milanto coulour lis iue de la pratico. O, vesti de si abit miraiejant, arrengueira sus si limando coume de sietoun sus soun estanié, fai bèu vèire talo tarabastado de vilajan dins la vilasso boulegadisso.
E piéi, n’en vos n’en vaqui ! De la bugadiero à la pourtarello de fougasso, dóu móunié au tambourinaire, vaqui representado touto uno soucieta. Pamens, despiéi quàuqui semano, mai d’un, ailas, tout entrepacha de soun enavans patrioutique, jito sus li santoun un regard crentous. Es de crèire que d’ùni se veson coume Guliver au mitan dóu pople de Liliput e alucon lis alignamen de santoun coume uno armado de crestian fanati lest pèr faire toumba la Republico. Faudrié faire mèfi que, bessai, chascun escound uno boumbo o tèn tapado uno kalachnikov souto lou fadau. Paure monde ignourènt de sa propro culturo e que tremolo davans de bergié d’argielo ! I’aurié de que ploura se nous venié pas l’envejo de s’escacalassa dóu rire…
Li santoun, umble e pichot, vènon au mitan de nòsti vilo espavourdido en messagié de pas. Dóu mendicant au bourgés, dóu bóumian à la bastidano, te retrason uno soucieta freirenalo, apasimado e largassiero. Uno soucieta ounte chascun vèn au rescontre de l’autre emé respèt. Uno soucieta urouso d’aculi un paure meinage e soun enfant vengu d’à ped de soun pais liuenchen. Uno soucieta qu’a pas espera de vèire un enfant nega sus si plajo pèr ié presta d’adjudo e d’amista.
O, li santoun, emé soun èr ninoi, vènon semena di valour essencialo dins noste mounde destimbourla. E nous fai de bèn de li ramenta à nòsti tèms court de souvenènço.
La valour de la famiho, qu’acò vai coutrìo emé Calèndo. L’Amour prèn la caro d’un enfant e l’envejo nous prus de nous douna emé douçour e paciènci pèr l’abali.
La valour d’uno vido d’enfant. O, lou plus frèule s’amerito d’estre trata coume lou plus digne. E Lou pres de la vido depènd pas de l’intelligènci o de la fourtuno.
La digneta dóu paure se canto à chasque Nouvè. Marìo e Jóusè an pas rèn, e, pamens, soun pas mespresa. Tout au contre, la foulo vèn talo uno fourniguiero pèr lis aculi emé gau. !
O, gramaci, amis santounié, de nous pourgi chasque an aquèli valour simplo e essencialo pamens. Gramaci de faire chasque an de noste pople de Prouvènço un pople d’artiste. D’efèt, vesen chasco famiho faire mostro de tóuti si talènt pèr faire de la crècho un retra meravihous de noste terraire e de noste biais de viéure.
Gramaci de faire lusi dins noste mounde ensaunousi, embuga de la mort e de la pòu, la gau simplo e prefoundo d’un art poupulàri tout enlusi d’uno culturo de vido e d’espèr. L’innoucènci se ié desvèlo coume l’armo assouludo contro l’ahiranço e la vióulènci. La vaqui la vitòri de Diéu qu’es tambèn, aro, la vitòri de l’ome.
L’art di santounié porto di valour universalo que lou crestianisme lis a fa nèisse. Soun message passo la simplo tradicioun. Voste travai, bèus amis, es bèn mai que de fóuclore touristi ! La crècho es un message que nosto Prouvènço lou vòu faire clanti vuei coume aièr. Un message fres coume uno boufado de mistrau e lusènt coume l’estello de Betelèn.
Bello e bono crècho en tóuti e osco Prouvènço e li santoun !
Amen.
Père Michel Desplanches,
Majoral du Félibrige,
Vicaire Général du Diocèse d'Aix et d'Arles.
NATIVITE DU SEIGNEUR JESUS-CHRIST (Messe de la Nuit)
Jeudi 24 décembre 2015
Evangile de Jésus Christ selon saint Luc 2,1-14.
En ces jours-là, parut un édit de l’empereur Auguste, ordonnant de recenser toute la terre –
ce premier recensement eut lieu lorsque Quirinius était gouverneur de Syrie. –
Et tous allaient se faire recenser, chacun dans sa ville d’origine.
Joseph, lui aussi, monta de Galilée, depuis la ville de Nazareth, vers la Judée, jusqu’à la ville de David appelée Bethléem. Il était en effet de la maison et de la lignée de David.
Il venait se faire recenser avec Marie, qui lui avait été accordée en mariage et qui était enceinte.
Or, pendant qu’ils étaient là, le temps où elle devait enfanter fut accompli.
Et elle mit au monde son fils premier-né ; elle l’emmaillota et le coucha dans une mangeoire, car il n’y avait pas de place pour eux dans la salle commune.
Dans la même région, il y avait des bergers qui vivaient dehors et passaient la nuit dans les champs pour garder leurs troupeaux.
L’ange du Seigneur se présenta devant eux, et la gloire du Seigneur les enveloppa de sa lumière. Ils furent saisis d’une grande crainte.
Alors l’ange leur dit : « Ne craignez pas, car voici que je vous annonce une bonne nouvelle, qui sera une grande joie pour tout le peuple :
Aujourd’hui, dans la ville de David, vous est né un Sauveur qui est le Christ, le Seigneur.
Et voici le signe qui vous est donné : vous trouverez un nouveau-né emmailloté et couché dans une mangeoire. »
Et soudain, il y eut avec l’ange une troupe céleste innombrable, qui louait Dieu en disant :
« Gloire à Dieu au plus haut des cieux, et paix sur la terre aux hommes, qu’Il aime. »
VOIR les séquences vidéo sur youtube :
1 → "Tollite Hostias" (Saint-Saëns) par la Chorale Clair Matin
2 → "Canten li Santounié" par le Groupe Artistique d'Eyguières
3 → "Duo des Bergers" par le Groupe Artistique d'Eyguières
1 - Cliquer sur le lien pour faire apparaître la vidéo
2 - Démarrer et arrêter la video avec les commandes sur l'écran
3 - Cliquer sur le lien pour faire disparaître la vidéo
Evènements
Messe des Santonniers _ Messo di Santounié
ARLES, Dimanche 10 janvier 2016
Dimenche 10 de janvié dou bèl an de Diéu 2016
Eglise Saint-Trophime _ Gleiso Sant-Trefumé
En ce jour du Baptême du Seigneur, se termine le 58e Salon International des Santonniers, d'abord avec la célébration religieuse chantée en langue provençale, puis avec la cérémonie de clôture à l'Hôtel de Ville.
La messe, célébrée par le Père Stéphane Cabanac, Archiprêtre d'Arles, était animée par le Groupe Artistique d'Eyguières, avec la participation de la Chorale Clair Matin, de l'Arlatenco Reneissenço et de Lou Velout d'Arle.
Les santonniers de Catalogne étaient invités cette année au Salon où les très nombreux visiteurs ont pu admirer leur art.
VOIR : les Crèches catalanes du 58e Salon International
Le symbole même de la crèche ayant été l'objet de vives polémiques en 2015, il nous est agréable de relire l'homélie provençale du Père Desplanches, entendue lors de la Messe des Santonniers Aixois, à l'église Saint-Jean-Baptiste du Faubourg, le 29 novembre dernier.
VOIR : l'homélie du Père Desplanches